Translate

2012. január 3., kedd

Hántolt árpa, vagy gersli, esetleg árpagyöngy

Szilver kérdezte, hogy hasonlóképpen viselkedik, mint a rizs??

Az árpa a gabonafélék közé tartozik, főleg az északi tájakon őshonos növény, mivel jól tűri a hideget. Megtalálható Tibetben, a közép-kínai régióban, a Himalájában még 4000 méteres magasság felett is megterem. Magyarországon főleg Nyugat-Magyarországon valamint Erdélyben termesztik nagyobb mennyiségben.
Ha az árpát lehántolják, kapjuk a hántolt árpát vagy árpagyöngyöt. A gersli szó a német árpa szóból a Gerste kifejezés kicsinyített formája.
Az árpagyöngyöt érdemes felhasználás előtt néhány órára beáztatni, főzési ideje így is jó kétszerese a rizsének, felhasználása is ehhez hasonló. Készülhet a beáztatot árpagyöngyből a zöldségekkel együtt főzve levesbetét, köret is. Fontos alkotórésze a sóletnek.

Most már tudjuk, a normál ételek készítésénél mire használhatjuk, de vizsgáljuk meg a fehérjeszegény diéta szempontjából!

100 g hántolt árpában a fehérje tartalom 10 g !!!.  (szénhidrát: 73 g, zsír: 2 g, energia: 359 kcal).


Miután beáztattuk az árpát, és megpároltuk mint a rizst, a kiinduló 100 grammunkhoz képest 250 grammot kapunk, tehát módosul a fehérjetartalma, vagyis a 250 grammban lesz összesen a fehérje 10 gramm, azaz

100 gramm főtt/párolt árpagyöngyben: 4 gramm.


Úgy vélem ennek a fehérjetartalma még mindig nagyon magas, én semmiképpen nem alkalmaznám a PKU diétájában, helyette inkább belekalkulálva a mindennapokba a rizst használnám! Viszont a kérdés felvetést köszönöm szépen, közösen átgondolva, talán kevésbé tévedünk a diétában.